okkoko

Tuto otázku řeší při výběru vozu mnozí lidé. Je lepší sáhnout po manuální převodovce, anebo zvolit automat? A jak se liší jednotlivé automatické převodovky? To vše se dočtete na následujících řádcích.

V minulosti hrály manuální převodovky u nových vozů v Evropě jasný prim, ale nyní tomu tak již není. Čím dál více zákazníků volí automatickou převodovku, přestože příplatek za ní bývá v řádu desetitisíců korun. U mnohých automobilů už ale nemáte ani na výběr a musíte se spokojit s automatem. Nová auta však nyní nechejme nyní u ledu a pojďme se podívat na výhody a nevýhody automatů zejména u ojetin.

Manuální převodovka

Plusy:

Jednoduchá, lehká a osvědčená konstrukce

Všeobecně nižší servisní náklady (při správném používání)

Nízké výkonové ztráty

Zkušenému řidiči nabízí více kontroly nad vozem

Nižší pořizovací cena

Minusy:

Méně zkušený řidič může snadno zničit části převodovky a při špatném zařazení i motor

Vyžaduje vyšší nároky na řidiče a jeho větší zapojení do procesu řízení vozu

Menší jízdní komfort

Automatická převodovka

Plusy:

Snadná obsluha

Nízké nároky na řidiče

Vysoký komfort jízdy, zejména v městských oblastech a zácpách

Nelze se špatně zařadit a zničit motor přetočením

Rychlost řazení u moderních automatů

Možnost většího počtu rychlostních stupňů

Minusy:

Vyšší pořizovací a servisní náklady

Hrozba drahé opravy při poruše převodovky

Vyšší hmotnost

Větší výkonové ztráty u většiny typů automatů

Pomalé řazení u některých starších automatů

Z výše popsaných plusů a minusů vyplývá, že automatická převodovka je správnou volbou zejména pro ty řidiče, kteří chtějí komfortní a nenucenou jízdu. Automat je vhodný i pro lidi, kteří si nejsou jisti, zda by pro ně práce se spojkovým pedálem a řadicí pákou nebyla spíše stresem a jistým omezením, než radostí. Na druhou stranu však tito řidiči musejí počítat se skutečností, že v automatické převodovce se bezprecedentně musí pravidelně měnit olej a dělat s tím spojené servisní úkony. Navíc některé tyto převodovky mají větší sklon k poruchám, které mohou vyjít velmi draho. U manuálů však zase musí řidič umět obsluhovat převodovku tak, aby nezničil spojku, setrvačník, synchrony, či ve fatálním případě i celou převodovku nebo dokonce motor. Je to tedy volba řidičů, kteří vědí, co dělají, mají manuální řazení rádi a dokáží využít jeho předností.

 

 

Druhy automatických převodovek

Před koupí vozu s automatem je dobré zjistit si, jaký typ převodovky vámi vybrané auto má a podle toho důkladně zkontrolovat funkčnost, pravidelný servis a slabá místa daného ústrojí.

Planetová převodovka s hydrodynamickým měničem točivého momentu

Nejstarší a nejrozšířenější typ automatické převodovky. Zajišťuje hladkou změnu převodových stupňů i jemné rozjezdy. Hydrodynamický měnič má však velké ztráty, takže mnoho těchto převodovek má ve srovnání s manuálem horší dynamiku a vyšší spotřebu. U nejnovějších automatů s vysokým počtem převodových stupňů, to ale nemusí být pravidlem. U těchto převodovek by řidič neměl vyřazovat za jízdy na neutrál, může to způsobit závažná poškození. Také je vhodné v ústrojí měnit pravidelně olej. Výhodou je možnost mnoha převodových stupňů i u osobních vozidel, v současné době jsou běžné až desetistupňové převodovky, což snižuje otáčky motoru a tím i spotřebu při vyšších rychlostech.

Robotizovaný manuál

Tento druh automatické převodovky funguje na první pohled stejně, jako jiné automaty – převodovka sama mění rychlostní stupně. Ve skutečnosti se ale v principu jedná pouze o manuální převodovku, na kterou byl přidán mechanismus automatického řazení a automatické spojky. Výsledkem jsou sice nízké výkonové ztráty, ale většinou i pomalé a nekomfortní řazení, u kterého je lepší pouštět během změny stupňů plyn. Mechanismus navíc nebývá vždy spolehlivý.

Dvouspojková převodovka

Tento typ převodovky se hodí zejména do sportovních vozů, protože vhodně kombinuje rychlé změny stupňů s nízkými výkonovými ztrátami. Systém si ale našel cestu i do běžných automobilů. Díky dvěma spojkám umí tato převodovka sama připravit další rychlostní stupeň. Nevýhodou je složitost tohoto systému a mnoho věcí, které se mohou pokazit, ať už se jedná o samotné spojky či mechatroniku, která řazení řídí. Pravidelný servis s výměnou oleje je nutností, stejně jako zvýšená obezřetnost při koupi. Některé diagnostické systémy kupříkladu umějí zjistit životnost spojek.

Variátorová převodovka (CVT)

Tento typ převodovky známe zejména ze skútrů, ale hojně je využívána i mezi automobily, hlavně těmi japonskými. Ve zkratce – čím více šlápnete na plyn, tím vyšší otáčky motor točí. Vůz tak pocitově neřadí, převodovka totiž dokáže plynule měnit převod. Tento typ převodovky je příjemný zejména po městě, naopak na dálnici může obtěžovat monotónní hluk vytočeného motoru. Pozor také na spolehlivost, některé CVT převodovky jsou proslulé nízkou výdrží, třeba Multitronic od Audi či CVT od Nissanu. Existuje i převodovka eCVT, kterou používá Toyota ve svých hybridech. Ta se projevuje podobně jako klasické CVT, ale konstrukčně je úplně rozdílná a je naopak velmi spolehlivá.

Při výběru ojetého vozu s automatickou převodovkou tedy buďte obezřetní. Pokud si nejste jisti, jakou převodovku má vámi vybrané auto a na co si u ní dát pozor, neváhejte nás kontaktovat.