Řízení likvidity: Proč firmy stále častěji prodávají svá auta a pronajímají si je zpět?
Obsah
I když může být vozový park pro firmu důležitý, jeho vlastnictví s sebou nese nejen vysoké provozní náklady, ale také zbytečně blokovaný kapitál, který by bylo možné využít efektivněji – například na expanzi do zahraničí, nákup prvního elektromobilu nebo modernizaci. Čtěte dál a zjistěte, co je likvidita podniku, proč je důležité ji řešit a jak dostat pod kontrolu náklady na firemní vozidla.
Co je likvidita a proč by ji firmy měly řešit?
Likvidita vyjadřuje, jak snadno a rychle lze určité aktivum, například majetek, pohledávky nebo zásoby, přeměnit na hotovost, aniž by výrazně ztratilo na hodnotě. Jednoduše řečeno – čím je majetek likvidnější, tím rychleji a snadněji ho firma promění na peníze, když je potřebuje. Likvidita se tedy dá popsat také jako schopnost firmy dostát svým finančním závazkům.
Nízká likvidita znamená, že firma sice může být papírově zisková, ale nemá dostatek peněz na běžný provoz a chybí jí prostředky na investice, splátky nebo třeba expanzi do zahraničí. To se v praxi stává hlavně u firem, které mají hodně majetku, ale minimum hotovosti nebo volných zdrojů.
Likvidita podniku může být negativně ovlivněna tím, že má příliš velkou část kapitálu vázanou v dlouhodobém majetku – například ve firemních automobilech. Ty sice slouží k provozu, ale zároveň blokují peníze, které by jinak mohly být využity efektivněji.

Vlastnictví aut může být nevýhodné…
Typickým příkladem majetku, který může snižovat firemní likviditu, jsou automobily. I když je firma využívá, má v nich uložen kapitál, který již nemůže použít jinak. To však není jediný problém.
Firemní automobily rychle ztrácejí hodnotu
Vozidla patří mezi rychle se znehodnocující aktiva – během pěti let mohou ztratit až 60 – 70 % své ceny. Může se tak snadno stát, že tržní hodnota vozidla klesá rychleji než účetní odpisy. V praxi to znamená, že na papíře má auto vyšší hodnotu, než jakou by skutečně mělo na trhu.
Provozní náklady jsou často nepředvídatelné
Samotný nákup auta je jen začátek. S vlastnictvím vozu se totiž pojí nespočet pravidelných i nepředvídatelných výdajů, které se postupně promítají do celkových nákladů na jeho provoz – TCO (Total Cost of Ownership). Spadá sem například běžná údržba a servis, povinné a havarijní pojištění, administrativní náklady, ale také například neplánované opravy.
Problémem je, že některé z těchto nákladů nelze přesně naplánovat. Firma nikdy neví, kdy se auto porouchá, jak náročná oprava bude nebo jak dlouho bude vůz mimo provoz. Každá taková situace znamená nejen omezení využitelnosti vozidla, ale zároveň i nečekané výdaje, které mohou zatížit rozpočet. U firem s větší flotilou se tyto výkyvy zesilují – čím více vozidel, tím větší riziko.
Správa vozového parku firmu zatěžuje
Provozními výdaji to však nekončí. Další důležitou položkou je fleet management. Co to je? Jde o soubor činností, jejichž cílem je zajistit efektivní, bezpečný a nákladově výhodný provoz firemních vozidel. Jednoduše řečeno – pokud má firma větší flotilu automobilů, musí věnovat čas, finance a lidské zdroje její správě. Vedení evidence a smluv, plánování servisu a výměn, vyřizování pojistných událostí nebo sledování nákladů a spotřeby – to jsou jen některé z úkonů, které se s vlastnictvím automobilů pojí.
Ztracené příležitosti kvůli nevyužitému majetku
Aby vlastnictví firemního vozu dávalo smysl, je potřeba, aby auto generovalo zisk. Pokud tomu tak není, znamená to pro cashflow problém. Tato situace často vzniká hlavně u velkých vozových parků, kde část vozidel zůstává po určitou dobu nevyužitá, například kvůli poruchám, sezónnosti nebo špatnému plánování. Dochází tak nejen ke zbytečnému blokování kapitálu, ale vůz navíc dále generuje náklady (např. pojištění, leasing, evidence, správa).
Jak tedy dostat pod kontrolu náklady na firemní vozidla, zbavit se nepředvídatelných výdajů a zároveň zvýšit likviditu? Možností je hned několik. Nabízí se samozřejmě část vozů prodat, což může negativně ovlivnit provozní kapacitu firmy. Další varianty jsou přechod na operativní leasing, outsourcing dopravy nebo sdílená mobilita. Často však vycházejí poměrně draze, nebo se hodí jen pro určité typy provozů. Řešením může být také zefektivnění interní správy flotily, to ovšem vyžaduje čas, know-how a systém.
Jednou z cest je také dočasný výkup vozidel. Firma v tomto modelu prodá svá auta specializovanému partnerovi, ale zároveň si je ponechá k užívání formou pravidelného měsíčního poplatku. Jinými slovy – vozy zůstávají v provozu, ale firma se zbavuje starostí s jejich vlastnictvím i finanční zátěže, kterou představují.

TIP: Chcete zjistit, kolik může vaše auto aktuálně stát? Podívejte se na faktory, které ovlivňují jeho tržní hodnotu.
Dočasný výkup vozidel: Jednoduchá cesta ke zvýšení likvidity
Dočasný výkup vozidel umožňuje firmám rychle získat finanční prostředky, aniž by přišly o možnost využívat svůj vozový park nebo museli sáhnout po úvěru. Tento model v praxi funguje jednoduše – firma prodá svá vozidla poskytovateli služby, ale zároveň si je ponechá k užívání formou nájmu, často za předem stanovený měsíční poplatek.
Díky tomuto kroku se uvolní kapitál vázaný ve firemní flotile a je možné ho ihned použít, např. na rozvoj, marketing, expanzi do zahraničí, investice. Likvidita podniku se tak zvýší bez nutnosti čerpat úvěr.
Na druhou stranu je potřeba počítat i s některými specifiky, především v oblasti daní a účetnictví. Pokud je firma plátcem DPH a v minulosti uplatnila při pořízení vozu odpočet DPH, musí při jeho zpětném prodeji DPH znovu odvést státu – a to z celé sjednané prodejní ceny. Při prodeji zároveň může firmě vzniknout zdanitelný zisk, který je součástí základu daně z příjmů.
Proto je vhodné dočasný výkup vozidel konzultovat s daňovým poradcem ještě před samotným prodejem.

Získejte rychlé peníze za své auto a využívejte ho dál bez omezení!
Kdy dává model zpětného pronájmu největší smysl
Firma potřebuje rychle získat finance
Dočasný výkup vozidel může být výhodným řešením pro firmy, které potřebují rychle získat finance, ale zároveň si nemohou dovolit omezit provoz – například zastavit obchodní činnost nebo rozvoz zboží. Jde o krok, který firmě umožní:
- rychle zlepšit likviditu bez úvěru,
- neztratit žádné vozidlo ani provozní kapacitu,
- mít flexibilitu (smlouva je na dobu neurčitou a vozidlo lze kdykoliv odkoupit zpět za stejnou cenu).
Přechod na elektromobilitu
Přechod na elektromobilitu už není jen téma velkých korporací. I menší a střední firmy dnes přemýšlejí, jak do svého vozového parku zařadit první elektromobil – ať už z důvodu úspory na provozu, tlaku zákazníků, nebo kvůli možnostem čerpání státních dotací na elektromobil pro firmy.
I když dotace pokryjí část nákladů, pořízení elektromobilu pro firmu stále představuje značnou investici. Díky dočasnému výkupu vozidel se však tento krok stává dostupnějším, a to bez nutnosti brát si úvěr nebo sahat do rezerv.
Na rozdíl od běžného prodeje, který může trvat týdny a nezaručuje, že firma získá finance dostatečně rychle, umožňuje výkup téměř okamžité uvolnění kapitálu, který firma může okamžitě použít na nákup elektromobilu – a přitom dál využívat svá původní auta formou nájmu.
Daňová optimalizace
Dočasný výkup vozidel může také přispět k daňové optimalizaci – zejména pokud je dobře načasovaný a správně zaúčtovaný. Měsíční nájemné totiž může být daňově uznatelným nákladem, který bude postupně snižovat daňový základ. Z hlediska správy nákladů tak může být tento model výhodnější než nepravidelné investice do oprav nebo neefektivního držení dlouhodobého majetku.
- K daňové optimalizaci u OSVČ může dočasný výkup přispět v případě, že vozidlo bylo v obchodním majetku a náklady na pronájem jsou vedeny v daňové evidenci.
- K daňové optimalizaci u s.r.o. dočasný výkup přispívá např. formou nákladového rozložení v čase nebo plánováním transakce na konec účetního období.
Je ale nutné počítat i s daňovými povinnostmi:
- Pokud firma v minulosti uplatnila odpočet DPH, bude muset při prodeji vozidla DPH z celé prodejní ceny odvést.
- Může také vzniknout zdanitelný zisk, pokud je prodejní cena vyšší než zůstatková účetní hodnota – a ten vstupuje do základu daně z příjmů.
Proto je vhodné předem konzultovat konkrétní situaci s účetním nebo daňovým poradcem.
TIP: Dočasný výkup můžete využít i v případech, kdy vůz nevyužíváte – například kvůli sezónnosti nebo reorganizaci provozu. V takovém případě může auto zůstat zaparkované přímo u poskytovatele služby a firma se o nic dalšího nestará.
Likvidita podniku není jen účetní pojem – může rozhodnout o tom, zda dokážete rychle reagovat na nové příležitosti, nebo vás náklady na vozový park přibrzdí. Právě model dočasného výkupu vozidel může být pro mnohé firmy jednoduchým a efektivním řešením, jak uvolnit ruce i rozpočet.