okkoko

Že se s nízkým rozpočtem nedá vybrat dobře fungující, spolehlivé a levně provozovatelné auto? To si nemyslíme, jen to vyžaduje kumšt. Dnes se tedy podíváme na naše tipy na levná auta do 50 000 Kč, které slibují trvanlivost i pro ty, kteří nechtějí dávat do auta obrovské množství peněz. A půjdeme po jednotlivých třídách vozů.

 

Minivozy – Renault Twingo

Mezi nejmenšími auty se dá logicky nejlépe vybírat, pokud máte omezený rozpočet. Většina z nich sázela na osvědčenou jednoduchou techniku, mají nízké provozní náklady už ze své podstaty a lidé s nimi obvykle nenajezdili mnoho kilometrů, takže najdete relativně málo jeté kusy. Doporučit můžeme Nissan Micra druhé generace (K11), anebo třeba sourozence Peugeot 106 a Citroën Saxo, byť u nich je potřeba dávat pozor na stav zadní nápravy. Výhodou je, že na tyto vozy nepotřebujete ani zdaleka náš limit 50 tisíc Kč, protože za tuhle částku se prodávají opravdu krásné a málo jeté kusy. Reálně se dá velmi solidní auto koupit i za polovinu. Naším hlavním tipem je však v tomto případě francouzský automobil, a to Renault Twingo. Tento minivůz si v devadesátkách podmanil svět svým roztomilým designem a dodnes umí vypadat líbivě. Navíc se dělal i ve skvělé variantě s plátěnou, ručně stahovatelnou střechou! Nejdůležitější ovšem je, že Renaulty té doby měly příkladnou antikorozní ochranu, takže málokteré Twingo reziví. Kusy, které jsou naprosto v pořádku, tak seženete i za částku do 20 000 Kč. Pod kapotou přitom bývá živá dvanáctistovka, ať už osmi či šestnáctiventilová, která je rovněž hezky spolehlivá. Díky kolům v rozích auto i hezky zatáčí a s chytře využitým vnitřním prostorem není Twingo uvnitř malé, byť se v něm sedí trochu nepřirozeně vysoko. Jako nízkonákladové přesunovadlo třeba do práce, tak poslouží více než slušně. A přitom je to funky auto.

Malé vozy – Škoda Fabia

I v této třídě je výběr poměrně široký. Od Fordu Fiesta, přes Fiat Punto až po Suzuki Ignis. My ale doporučíme auto z českých luhů a hájů, první generaci Škody Fabia. Na přelomu milénia se totiž koncern Volkswagen snažil udělat ze Škody Auto dostupnější konkurenci pro Volvo. A to je značka proslulá svou spolehlivostí, luxusem a výdrží. Proto byla první Fabia nejen nadprůměrně vybavená (mohla mít xenony, navigaci, kožená sedadla a další, v této třídě ne úplně běžné prvky výbavy), ale zároveň velmi robustně postavená. Minimálně u nás v Česku je to auto, které často najezdilo velké porce kilometrů, a právě ze zkušenosti s takovými kusy lze říci, že když vyberete správnou motorizaci, je Fabia téměř věčná. Vyhněte se motoru 1.2 HTP, to byla v první fázi dosti nespolehlivá jednotka, která začala být doporučeníhodná až u druhé generace Fabie. Naopak zaměřte se na starou dobrou 1.4 MPI, což je finální evoluce původního čtyřválce ze Škody 1000. U dieselů je skvělá extrémně nízkonákladová jednotka 1.9 SDI, tedy nafťák bez turba, který najede bez problémů milion kilometrů, nicméně ten si majitelé často docela cení. Doporučit lze i opačné spektrum nabídky, tedy raritní benzinový dvoulitr, anebo vznětové 1.9 TDI. Neklesající hodnotu a dobrý poměr rychlosti, vzhledu a provozních nákladů slibuje i sportovnější varianta RS, byť tam už je hledání hezkého kusu dosti obtížné.

Nižší střední třída – Ford Focus

Vybírat v nižší střední třídě ideální model do 50.000 Kč je poměrně náročné. Japonské vozy trápí nadměrná koroze (Mazda 3, Nissan Almera) či nemají zrovna ideální motory (Toyota Corolla). Volkswageny Golf čtvrté generace bývají v této cenové hladině často už dost opotřebené, byť základní varianta se čtrnáctistovkou by nemusela být zlá volba, pokud byly pravidelně měněny rozvody. Náš tip se tedy nakonec bude týkat Fordu Focus. Za dané peníze lze sehnat i druhou generaci vozu. Výhodou Focusu je rozumná prostornost, skvělé jízdní vlastnosti a velmi dobré benzinové motory. Nevýhodou jsou také zvýšené sklony ke korozi, na což je potřeba se při výběru zaměřit, a složitá zadní náprava, jejíž servis by mohl být finančně trochu náročnější. Doporučujeme také vyhnout se naftovým motorům. Celkově je to ale velmi solidní auto, které se nám jeví jako ideální kompromis.

Střední třída – Toyota Avensis

Pokud toužíte po prostorném, ale nenáročném autě, které nabídne rozumný komfort, je Toyota Avensis výtečnou volbou. V cenovém limitu do 50.000 Kč najdete i druhou generaci, ale tam bychom byli s výběrem opatrnější. Proto raději doporučíme hledat co nejlepší kousek první generace, která se do cenového limitu vejde s rezervou. Pravdou je, že se jedná o vzhledově naprosto fádní auto s typicky japonsky nezajímavým interiérem, ale v dané ceně jde hlavně o to, aby auto fungovalo bez problémů. Za nás je ideální motorizací benzinový dvoulitr, který umí být úsporný i příjemně pružný, ale reálně poslouží dobře každá benzinová jednotka. Horší je to s dieselem, tomu se raději vyhněte. Tak jako u snad každého staršího japonského vozu, i zde si dejte pozor na korozi. K té však má Avensis menší sklony, než třeba první Mazda 6. Není divu, že Avensis byl hodně oblíben mezi taxikáři po celém světě. Za pár korun a se skvělou spolehlivostí totiž nabídne hodně užitku.

MPV – Citroën Xsara Picasso

Francouzskému MPV, které platilo v době svého vzniku za velmi prostorné, ale zároveň extravagantní auto, se vyhýbají zásadní konstrukční nedostatky a vady. Je to jedno z prvních evropských aut s digitálním tachometrem pro všechny verze, také se jedná o krásně aerodynamický vůz s chytře využitým vnitřním prostorem. Přesto se vozu několik nedostatků nevyhnulo – ačkoliv bývají francouzská auta dobře ošetřená proti korozi, Picassu mohou korodovat prahy za předním podběhem. Nevýhodou je, že korodují zevnitř, takže to často není na první pohled vidět. Vyhnout byste se pak měli motoru 1.6 HDI. Naopak dvoulitr HDI s výkonem 66 kW je doporučeníhodnou variantou, stejně jako benzinové jednotky. Picasso navíc potěší pohodlnou jízdou i slušnými jízdními vlastnostmi. Za málo peněz se tak jedná o velmi dobré rodinné auto s nadprůměrnou spolehlivostí.